Dat meldt zakenkrant The Wall Street Journal donderdag.

Groupon voert kortingsacties uit op internet voor bedrijven, maar heeft veel
last van naäpers. Maar nu werkt het bedrijf aan nieuwe manieren om geld te
verdienen.

Zo experimenteert het Amerikaanse bedrijf, dat wereldwijd actief is, met een
nieuw systeem voor het afhandelen van creditcardbetalingen. Veel winkeliers
betalen via de huur van dure apparatuur om een transactie af te wikkelen,
stevige bedragen aan creditcardmaatschappijen. De bedragen kunnen oplopen
tot wel 5 procent van de omzet omdat winkeliers vaak meerdere systemen naast
elkaar moeten gebruiken.

Volgens The
Wall Street Journal
doen enkele tientallen winkeliers nu mee aan een
test. Ze krijgen een iPod met daarop Groupontechnologie om de transacties af
te wikkelen, tegen 1,8 procent van het betalingsbedrag. Bij dat percentage
verdient Groupon waarschijnlijk weinig tot niets – het is net genoeg om de
commissie aan de creditcarduitgevers te betalen. Maar het grote voordeel
voor Groupon is, dat het winkeliers voor zich in neemt.

En omdat het om eigen technologie gaat, is de kans op snel kopiëren door een
concurrent kleiner. Bovendien kan Groupon het product – als de testen werken
– makkelijk snel uitrollen. Alleen in de VS heeft het al 1.200 verkopers op
de weg.

Groupon zoekt alternatieven

Groupon werkt ook aan technologie om loyaliteitsprogramma's te managen en aan
een programma voor planning. Zo hoopt het een spil te worden voor
winkeliers, waarbij Groupon hen allerlei diensten verleent.

De toekomst moet uitwijzen of het bedrijf er zo in zal slagen succesvol te
zijn. Beleggers zouden er in elk geval blij mee zijn. Het bedrijf ging begin
november naar de beurs. De introductiekoers van 20 dollar is sindsdien
pakweg gehalveerd, tot het niveau van 11 dollar.

Lees ook:

Groupon boekt voor het eerst kwartaalwinst

Belegger klaagt Groupon aan

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl